کد مطلب:27473
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
آيا يك مسلمان مي تواند در برابر سؤال شخص كافري كه فلسفه حكمي را مي خواهد پاسخ بگويد ؟
نظر به اينكه احكام و قوانين اسلام بر اساس مصالح و مفاسد استوار گشته ، هيچ حكمي از احكام ، بدون حكمت تشريع نشده است . ولي سخن اينجاست كه وضع قانون در احكام اسلام ، خداوند جهان است و اوست كه براساس احاطه علميي كه نسبت به تمام شؤون زندگي افراد دارد ، مناسب با جزئيات زندگي قوانين و مقرّرات صحيحي وضع مي كند و سرّ اينكه قوانين ديگر كه توسّط بشر وضع مي شود ، ناقص است . همين است كه ديد بشر نارسا و كوتاه است و نمي تواند به تمام احتياجات و نيازهاي بشر در زندگي احاطه پيدا كند و مناسب آن قانون وضع كند .
با اين بيان ، روشن مي شود كه چون ما احاطه فكري نسبت به فلسفه احكام نداريم جز در مواردي كه فلسفه احكام قطعي است نمي توانيم اظهار نظر كنيم . بنابراين در برابر كساني كه منكر خدايند و خداوند را حكيم نمي دانند ، نبايد مطالب حدسي و تخميني را كه جنبه فرضيه و تئوري دارد ، به عنوان فلسفه حكم بيان كرد . زيرا ممكن است در آينده ، پيشرفت قلم ، خلاف آن را ثابت كند در نتيجه افكار نسبت به احكام اسلام متزلزل گردد ، راه صحيح برخورد با چنين اشخاص اين است كه نخست از طريق دليل و برهان آن را مسلمان كرد تا اعتقاد به وجود خداي حكيم و همچنين اعتقاد به پيامبري رسول گرامي اسلام ( ص ) پيدا كند و در نتيجه ، اين قبيل سؤالات آنان خود به خود حلّ شود .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.